Skip to content

Els llibres del metro

22/04/2015

No pensava fer aquest post fins al juliol, quan s’acabaran els meus viatges llarguíssims en metro, però mira, aprofitant que avui ja  m’he acabat un altre llibre i que demà és Sant Jordi, aquí us passo la llista dels que m’he anat llegint mentre vaig i vinc:

  • THE 100 YEAR-OLD MAN WHO CLIMBED OUT OF THE WINDOW AND DISAPPEARED (Jonas Jonasson)

Tot i que hi havia alguns paràgrafs que em cansaven una mica, vaig llegir-lo molt a gust. Està escrit d’una manera que, per poc real o creíble que et sembli tot el que fa l’home centenari, acabes imaginant-te el veí tenint les mateixes aventures. A més, és d’aquells que es poden llegir fàcilment, tinguis uns adolescents amb la música al mòbil al costat o uns seguidors del Barça que van al Camp Nou.

  • TEACHER MAN (Frank McCourt)

Aquest res. Almenys a mi no em va dir res… Feia temps que el tenia per casa per allò que eren les experiències d’un mestre però el començava, no m’enganxava, el deixava, el tornava a agafar… Al final, com que m’havia acabat l’anterior, em venia de gust llegir en anglès i aquest era l’únic que tenia a mà, vaig decidir començar-lo i acabar-lo. I bé, les vivències que m’explicava l’autor sobre el seu pas per diferents instituts no em venien de nou, no hi havia res que em sorprengués.

  • GAELI I L’HOME DÉU precedit de LA GLÒRIA DEL DOCTOR LARÉN (Pere Calders)

D’aquests no sé ben bé què dir perquè no sé si vaig acabar d’entendre tot el que se suposa que havia d’entendre. L’home déu és un ésser estrany, irreal, però viu en una Barcelona molt real. Ficció dins de la no-ficció? Simplement entretingut tot i que sempre he sentit que estava molt bé. El del doctor Larén gira sobre la bondat de les persones i de la idea que uns tenim dels altres.

  • OUTLIERS. THE STORY OF SUCCESS (Malcolm Gladwell)

No m’hagués comprat mai un llibre que parli de què fa que les persones tinguin èxit o no però va caure a les meves mans per dues casualitats i l’he devorat. Parla de per què les persones d’una concreta regió són d’aquella concreta manera, de que no només s’ha de ser intel·ligent per tenir excel·lència en alguna cosa (a vegades, de fet, la intel·ligència és el de menys), de la importància de fer quelcom en un moment concret de la teva vida… Diria que t’ajuda a entendre algunes coses d’aquest món. 

  • ÚLTIMAS TARDES CON TERESA (Juan Marsé)

M’agrada molt com està escrit i m’encanta la descripció que fa dels personatges  i, amb ells, de diferents estatus: la noia burgesa amb les seves manies i la seva capacitat de creure’s liberal perquè no té ni idea del què passa a l’altra banda de Barcelona, al barri del Carmel.

  • BALL ROBAT (Joan Oliver)

Just el dia abans d’anar a casa dels meus pares, amb la meva parella havíem estat parlant que, segurament, si recuperava els llibres que m’havien fet llegir a l’institut, hi trobaria coses que abans no havia vist (si és que m’havia interessat llegir-los. Sí, ho confesso, era una mala estudiant). Vaig mirar per les lleixes i vaig trobar aquesta petita obra de teatre: tres parelles que són infelices en el seu matrimoni i que creuen que amb la parella de les seves tres altres amistats haguéssin estat més feliços. 

  • THE BOY IN THE STRIPED PYJAMAS (John Boyne)

Quan vaig llegir el final em vaig haver d’aguantar les llàgrimes perquè estava al metro i em feia vergonya plorar. Ja durant les primeres pàgines m’anava emocionant amb les barbaritats (escrites tan subtilment i deixant tant d’espai a la imaginació) de la segona guerra mundial, anava “insultant” al protagonista per ser incapaç de no entendre el seu amic Shmuel, m’entendria pensant que només era un nen que vivia a l’altra part del camp i que només tenia la visió d’una part de la història… I tot això escrit així com dic, sense paraules dures o descripcions literals. La manera com està escrit és brutal. I el final, com està escrit el final…

  • L’ALTRA (Marta Rojals)

Acabat el llibre anterior miro per casa i no hi ha res en anglès per llegir. Torno a fer una miradeta: aquest no m’interessa gens, aquest ja l’he llegit, aquest és massa “totxo” per carregar-lo al metro… L’altra. Uff, Primavera, estiu, etcètera, de la mateixa autora, no et va agradar gaire… El vaig agafar perquè m’he acostumat tant a anar llegint que ara no soporto anar mirant la gent que entra i surt o les parades que em queden per arribar a casa o la feina. I mira, estic contenta d’haver-lo agafat perquè aquest sí que m’ha agradat. A vegades m’he fet un embolic per com està escrit perquè no sabia si parlava d’ara, d’abans, de la Laura, de l’Anna… De fet, fins al final crec que no he acabat d’entendre-ho tot. Però bé, el cas és que hi ha uns girs que enganxen i l’argument també. Potser si dic que el llibre va d’una parella, de les seves vivències, del que han passat, del que es diuen i del que s’amaguen, no interessa gaire. Però no és això, és la manera de parlar-ne…

I ja està. Fins aquí de moment. Ara tindré una crisi, demà al matí no tinc llibre per llegir!! Sort que a la tarda sortiré a passejar rambla amunt i avall i tornaré a estar servida per un temps. MOLT BON SANT JORDI A TOTHOM!!

.

Entrada escrita sota les següents circumstàncies:

Horàries: 23’45

Meteorològiques: aquests dies ja comença a fer calor. FA calor. Avui al matí hi ha hagut una treva i el terra ha quedat una mica moll.

Físiques: esgotada. Els nens s’esveren molt quan comença a fer calor a les aules. I a aquests només els hi faltava això, la calor!

Psíquiques: jo a aquestes hores ja estic dormint, la veritat és que estic amb un ull tancat ja, així que no sé si era el moment de comentar llibres perquè no deu haver quedat una cosa massa elaborada, trobo. Però bé, ho havia de fer avui, abans de Sant Jordi, així que això és el que hi ha…

2 comentaris leave one →
  1. 23/04/2015 6:05 pm

    Bon Sant Jordi!

    Només coincidim amb el primer 😛

  2. 24/04/2015 12:18 am

    Has fet força feina darrerament! D’aquests n’he llegit dos, el primer i ‘El noi del pijama de ratlles’. Em sembla que coincideixo força amb les teves valoracions. Jo encara li tinc mania a en Bruno…

Deixa un comentari

